söndag 1 juli 2012

Färdigsytt!

 Jag har sytt mig en klänning från boken Made by Me. Modellen kallas Sukkertøykjole Klinkekult. Enkel og fin modell. Några ändringar har jag gjort - jag har sytt kjoldelen dubbel, eftersom uggletyget var något genomskinlig. Bärestycket är också dubbelt tyg, eftersom det vita var väldigt mycket genomskinligt. Som det är nu kan man ana BH:n under, men inte mer. Jag har sytt fast snedslåband runt halsringning och ärmhål, istället för att vika in kanten och trä i resåren.
 Det får bli bilder av klänningen hängande på vädringspinngen på altanen, eftersom de som kan ta bilder av mig i klänningen är antingen på jobb eller på semester.
 Klänningen sitter väldigt fint på, men är aningen för stor i svankryggen. Efter jag var färdig hittade jag instruktioner på hur man tilpassar detta, så då orkade jag inte ändra på det jag äntligen var färdig med. Nästa klänning får denna justering - för det blir fler! Tänker experimentera med olika slags tyger och färger. Jag gläder mig alla redan till alla fina klänningar som jag ska sy mig.
 Väldigt sött uggle-tyg från Jysk. Har helt fått dille på ugglor i olika former just nu.
 Märkelapp i sidan, långt ner eftersom jag tycker att om den sitter för högt upp, så skaver den lite mot armen när man går och rör sig. Men det är kanske bara jag som är så känslig...
 Underkjol som stikker fram under. Hade tänkt att sätta en spetskant här, men jag är glad att jag inte gjorde det, tänker det hade blitt lite mycket med det småmönstrade tyget och kanter och galej.
 Tvillingblusar med, hör och häpna - ugglor också här. Mönstret kommer från samma bok, Made by me, som klänningen ovan. Jag sydde en till mig själv först och när jag kom på jobb när jag hade den på mig första gången, blev en kollega till mig helt förälskad i blusen. Hon la in en beställing med en gång.
 Det jag ändrade på blus nr 2 är att jag förlängde ärmhålen med 3 cm, eftersom mottagaren är lite bredare över skuldrorna än vad jag är.
 Uggletyg från Jysk. När jag var på Jysk och köpte mer av detta blå uggletyget och kom till kassan med blusen på mig och 5 meter till under armen, var det många som tittade lite konstigt på mig!

Det ljusblå tyget i ärmarna är av samma blå som jag använde i Annas klänning. Det var köpt en gång i tiden tillsammans med det randiga tyget i samma klänning, för att bli gardin. Men, men, nu gör det sin nytta i mitt nyfunna syintresse.
Fru Uggedal märkelapp



Allt i allt är jag väldigt nöjd med produktionen så långt. Den sista blusen sydde jag på tante Berits gamla symaskin, men det blir ju bra det också.

När det gäller retroklänningen á la mamma, har jag klippt och börjat sy. Men när jag skulle kasta mig ut i söm av krage (äkta 70-tals krage med långa snibbar), körde det ihop sig lite. Lägger det lite på vänt, tills jag har fått ätit middag och en liten kopp kaffe. Nya friska tag i eftermiddag och i kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar