fredag 13 juli 2012

Shorts till kusinerna Bus

 Eftersom första shortsen som jag sydde till Isak blev för smal, smällde jag till med en ballongbyxe-shorts till honom också. Sydde i brun bomull med vit ribb runt magen och benen. Sydde på en applikation av en traktor, eftersom den unge mannen är väldigt intresserad i det mesta med motor och hjul - speciellt traktorer.
 Applikationen klippte jag av en avlagt Herr Uggedal-skjorta.
 Fröken Uggedals shorts överst, Isaks i mitten och lillasyster Ellinors i lite mindre storlek nederst. Det blev en ganska stilig treklöver!
 Ellinors shorts klippte jag av samma mönster som de stora, dvs Stoff & Stils ballongbyxemönster, men gjorde de ca 5-6 cm mindre i vidden.
 Till Isak har jag sytt en skjorta. Använde större delen av Herr Uggedals skjorta. Klippte runt knappstolpen. Sen när jag skulle klippa ärmar i samma tyg, körde det i hop sig minst sagt. Klippte självklart fel och även om en skjorta i storlek XL har ganska rikligt med tyg, finns det inte oändliga mängder ;-) Tänk, tänk.... Bruna ärmar blir fint till och för att ta upp det bruna kantade jag halskanten med brun snedslå.
 Tabbe nummer 2, döljs av denna applikation. Skulle bara klippa av en tråd på baksidan i sömmen, och hipp killevipp hade jag klippt ett litet hål i skjortan. Då höll jag på att ge upp hela projektet där och då!
 Testade en av dekorsömmarna på symaskinen - söta små bilar på ärmslutet.
 Klippte efter mönster i Børnetøj av Meedom. Tycker modellerna är små i storlekarna, eller kan det kanske vara barnen som är stora i vår familj?
Hela settet till Isak blev bra tycker jag, men vad vet jag vad som rör sig i åtta-åriga killars huvud när det gäller bra kläder. Gamla faster är ju just det - gammal, i alla fall i Isaks ögon.

1 kommentar:

  1. Jeg liker veldig godt dette settet. Synes at det ble kjempestilig med brune armer.

    Hilsen Fama

    SvaraRadera