fredag 6 juli 2012

Sommarklänning till Ellinor

 Igår, när magen inte ville samarbeta med mig, satt jag mig och sydde en klänning till brorsdottern i Sverige. Hon gillar gult och hennes mamma gillar lite 70-talsinspirerade kläder. Så jag hoppas tillfredsställa bådas önskemål med denna klänning. Det gula tyget är av okänt ursprung, men är helt vanlig gul bomull. Ärmarna är sydda av en bit lillemartine från Stoff & Stil. Hjärt-applikationen är klippt från en bit ÄKTA 70-talstyg som jag har fått av mamma. Kan minnas några kuddar och kanske en gardinkappa i detta tyget från min barndom.
 Fru Uggedal-märkelapp i sidan. Bommade med att sätta den på högersidan istället för vänster. Om den sitter på vänster sida, ser man det fina hjärtat framifrån. Men, men... Säkert bara jag som tänker på det!
Brunt bomullssnedslå nederst och någonting som jag bara vet vad det kallas på norska, nämligen kroklisse. Anar inte vad det heter på svenska... Vågband kanske?? Det är i alla fall någonting som användes en del på 70-talet av min mamma när hon sydde olika saker.
 Modellen är från boken Børnetøj 4-7 år av Hanne och Sofie Meedom. Boken är på danska, men det går bra det också! Sydde i storlek 6-7, då flickebarnet som ska ha den är 5 år i september, men lång för sin ålder. Lade också till några centimeter på längden, så klänningen ska passa lite längre.
Jag är väldigt nöjd med klänningen och jag hoppas att mottagaren blir nöjd hon också. Hon gillar nämligen klänningar som man kan dansa i, så jag hoppas att det går an att dansa med denna.

2 kommentarer:

  1. Så produktiv du er! Kjempefin kjole dette også. Jeg tror jeg sier "Jatakk" til ditt tilbud på HB om å hjelpe meg med den svenske instruksjonsboken. Jeg tror jeg kommer til å prøve meg på litt enkel søm om en uke eller to.

    Gleder meg til å se ditt neste plagg.

    Hilsen Fama

    SvaraRadera
  2. Bare gi en vink om det er noe jeg kan hjelpe til med!

    SvaraRadera