onsdag 4 juli 2012

Dansbyxor!

 Funkar fint att dansa i de nysydda byxorna. Hey, hey...
Modellen är från Stoff & Stil och heter ballongbyxa. Jag sydde dem av ett stycke vanlig enfärgad bomull som har blitt liggande i många år. Planen var (tror jag) att sy en Sverigedräkt till fröken, eftersom det inte fanns några barnstorlekar att köpa just då. Det finns det nu, så därför omvandlar jag tygskatterna i mitt syrum till någonting som faktiskt används och som mottagarna blir glada för.

 Sydde först en till fröken, men då kompisen L fick syn på byxorna, önskade hon sig ett par hon också.
Ok, tänkte jag. Tyg finns ju en snutt till och det tar ca 1 timme att sy en byxa, från tillklippning till färdigt resultat. Frökens byxor är klippt helt efter mönster (12 år) men L:s byxor är lagt till ca 5 cm i längden, eftersom hon är en lång och ståtlig 9-åring.

Två nöjda tjejer verkar det som!

1 kommentar:

  1. Åh, de buksene så deilige ut! De ville nok blitt en suksess hos jentene her også, men mor er ikke helt venn med symaskinen for tiden.. Kjempefine var de i allefall.

    SvaraRadera