torsdag 21 juni 2012

Klänning till fröken Uggedal


Funkar fint att jonglera i!

Sydd av ett gammalt gardintyg från Ikea och två stumpar från ett väldigt gammalt lakan, som hade gått hål på. Hittade ett ungefärligt mönster i "Lilla nostalgiboken från 70-talet", som jag klippte någorlunda fritt från. Lade till raglanärm för att kunna använda olika tyger. Den blev lite lång, men pytt, pytt - ungen diggar klänningen och så kommer hon att växa en bit till i sommar.




Strike a pose!

Satte gummiband i ärmslut och sydde fast gummiband i halsringning och kring livet med trestegs-zickzack. Det var ett fasligt pillande innan jag fick detta på plats, men tillslut så...

Det är kanske inte det vackraste stycke sömnadsarbete denna jord har skådat, men fru Uggedal hade kul under tiden och fröken är nöjd.

Fru Uggedal-märke i nacken

Avslutade med ett av de 100 namnbanden jag köpte för ett tag sedan, men aldrig har sytt fast på någonting förrän nu. Testade en av sömmarna som finns på min sprillans nya symaskin!!!

Jag har en gammal trotjänare en Husqvarna 2000 från 70-talet, som nu har börjat att trilskas lite väl mycket, så jag tog lite av feriepengarna och köpte en Husqvarna från 2000-talet istället. Är lite att lära sig, men den fungerar kanon (efter jag hade läst instruktionsboken tillslut och funderat ut hur man trär den - för det har förändrat sig lite på 40 år).

Har planer på en klänning till kusinen i Stavanger och en til kusinen i Kalmar. Hon i Stavanger är inte någon rosa-tjej, så jag har blå/vitrandigt tyg på lut för hennes klänning. Hon i Kalmar, gillar allt som är gult, rosa och glittrar. Så vad hon får för klänning återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar