söndag 15 maj 2011

Två tröjor från Nøstebarnboken



En till Isak och en till Ellinor. Två syskon som är olika på många, många sätt, men också lite lika. Detta förklarar mamman till Isak och Ellinor med att de kommer från samma bebisfabrik.

Isak är en försiktig general som gärna tänker sig om, innan han vågar att prova på någonting nytt. Tänkte att en grönrandig farfarströja kunde passa honom bra, för som han säger själv: "Jag är ingen pojke, jag är en man!" (Han är sju år...)

Han lillasyster Ellinor är en helt annan typ, vill helst vara med där det händer - på första rad! Hennes motto är: "Jag med också!" Till henne blev det en lite humleinspirerad tröja, för temperamentet på henne är lite likt en humla.

Beskrivningar som är använt kommer från Strikk til Nøstebarn, som bara blir bättre och bättre varje gång jag bläddrar i den. Tyckte den var ganska tråkig första gången jag såg i den, men nu använder jag nästan bara beskrivningar där i från när jag ska sticka till barn. Enkla beskrivningar som kan varieras i det oändliga, fina storlekar för aktiva barn och lätta att anpassa till andra sorters garn än det ursprungliga.


Har gjort en del förändringar... Farfarströjan var egentlig enfärgad och jag ville använda upp lite rester från "garnbutiken" i källaren, så jag gjorde den randig i stället. Var då tvungen att improvisera lite med knäppningen fram, men tycker att det funkar likaväl.


För humletröjan tog jag utgångspunkt i rullegenser-beskrivningen i boken, men stickade kanterna i rätstickning i stället för slätstickning.


Ska bara ordna tre supertjusiga knappar och pressa tröjorna lite innan det är heeeelt klara då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar